IMPAK
PERANAN GURU KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT PENDIDIKAN MALAYSIA
Khir Badriz Bin Mohamad(D20211100288)
Guru perlu mengamalkan
kemahiran professional
Guru
yang mempunyai kemahiran profesional yang tinggi dan kecerdasan emosi memainkan
peranan penting dalam memupuk generasi yang berpengetahuan, berpengetahuan,
mahir, dan beretika selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Peranan ini
penting dalam mempromosikan pendidikan Malaysia kepada pendidikan bertaraf
dunia. Kemahiran yang perlu dipedulikan adalah pemikiran dan kemahiran membina.
Ajar pelajar untuk menggunakan pemikiran peringkat tinggi, melatih pelajar
dengan modal intelektual yang tinggi, dan bersedia untuk era globalisasi. Dia
juga menghadapi landskap yang jauh dan luar biasa. Secara tidak langsung, ia
juga menggalakkan guru untuk menguasai pelbagai kemahiran umum, seperti
berfikir dan mengintegrasikan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
dalam pengajaran dan pembelajaran, serta kemahiran bahasa kedua.Sehubungan dengan itu,
Kementerian Pelajaran sentiasa menganjurkan pelbagai kursus jangka panjang dan
pendek untuk guru agar para pendidik dapat mengaplikasikan kemahiran-kemahiran
ini dalam proses PdP.
Guru sebagai pendorong
pemikiran kritis dan kreatif.
Guru dianggap sebagai
pengusaha dan perlu mempunyai ciri-ciri pengusaha yang dinamik dan mempunyai
kemahiran dan kebolehan inovasi dan pemikiran kreatif. Ini kerana usaha akan
membawa kepada pembangunan modal insan negara melalui idea-idea mereka. Peranan
guru akan mengukuhkan gaya pemikiran pelajar, membolehkan mereka menjana
idea-idea baru yang bijak dan kreatif, dan memupuk pelajar yang kompeten dalam
pelbagai bidang dan kebolehan. Guru bertanggungjawab meransang pemikiran murid
dengan pemilihan teknik yang memberi ruang kepada murid untuk meneliti, mengamati
dan berfikir serta pembelajaran di luar bilik darjah yang meluaskan lagi
pengalaman dan pengamatan pelajar terhadap persekitaran. Selain itu, kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang bersumberkan kepada mengajak murid-murid
berfikir dan menyelesaikan masalah di samping membaca pelbagai bahan.
Guru berperanan menggilap potensi murid-murid
Setiap manusia diberi
kelebihan dan kekurangan masing-masing yang berbeza-beza. Sebagai seorang guru
keistimewaan yang dicari dan digilap bukan kelemahan seseorang murid yang
dicari agar menjadi manusia yang berguna bukan sahaja untuk diri sendiri
malahan mampu memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Oleh yang
demikian, guru hendaklah bijak memainkan peranan tersebut agar kebolehan
murid-muridnya tidak disia-siakan begitu sahaja. Kementerian Pelajaran Malaysia
(KPM) memastikan kurikulum sekolah mampu memanfaatkan potensi sedia ada di
dalam diri murid dengan memberi penekanan kepada pendidikan berasaskan nilai
murni sperti Pendidikan Moral, Pendidikan Islam dan nilai merentas kurikulum.
Guru yang mengendalikan mata pelajaran tersebut akan berperanan dalam mengenal
pasti bakat murid dan seterusnya menggilap potensi mereka.
Guru bertindak sebagai pembentukan nilai atau role model
Nilai menjadi kayu
ukur mutu sesuatu perkara. Nilai yang perlu diterapkan ialah moral, agama,
terminal dan instrumental. Maka, guru hendaklah mempunyai sifat dan kualiti
professional, peribadi dan sosial yang baik lagi murni supaya dapat menjalankan
tugas sebagi pendidik dengan sempurna. Menurut Ee Ah Meng (2003) guru yang
beriltizam akan menjadi role model kepada murid-murid. Ini mendorong kepada
perkembangan beberapa ciri peribadi yang positif melalui amalan-amalan di dalam
bilik darjah.
Guru berperanan sebagai pembimbing
Guru bukan sahaja
bertanggungjawab untuk menyampaikan maklumat dan kemahiran mata pelajaran
kepada murid malah perlu memastikan muridnya mempunyai kemahiran menagani
masalah yang dihadapi di dalam kehidupannya. Peranan guru sebagai pembimbing
dan kaunselor sangat penting dalam memastikan pembangunan manusia yang berilmu
dan boleh berfikir untuk membawa perubahan kehidupan manusia ke arah yang lebih
selesa dan sempurna. Guru yang bertindak sebagai pembimbing akan membantu
muridnya seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi dan bersedia
dengan kemahiran bimbangan dan kaunseling untuk membimbing pelajar dalam proses
pembinaan modal insan yang menepati acuan seperti mana yang termaktub pada
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Kesimpulannya, dengan
usaha yang bersungguh-sungguh menerusi transformasi bersepadu sudah pasti
sistem pendidikan negara mampu mendepani cabaran yang sentiasa berubah pada
abad kini.
No comments:
Post a Comment